Pressmeddelande
18 oktober 2023

NITIU utvecklar formbar bränsletank för vätgasdrivna flygplan

Europas flygindustri har antagit utmaningen att uppnå klimatneutralitet till 2050. För att lyckas med det krävs att dagens fossila bränslen byts ut mot förnybara alternativ. Vätgas bedöms ha stor potential i denna omställning och Sverige vill vara drivande i utvecklingen. För att lyckas krävs lösningar på en rad utmaningar.

I ett nytt projekt ska NITIU, tillsammans med Alleima, Volvokoncernen och Saab, utveckla grunderna för en formbar fysisk lagringstank för flytande vätgas, en lösning som kan möjliggöra en omställning av flygindustrin. Enligt Steergruppens rapport Analysing the costs of hydrogen aircraft[1] kommer vätgasdrivet flyg att stå för 65% av alla resor inom Europa år 2050. Airbus planerar att lansera det första kommersiella vätgasdrivna flygplanet redan 2035.

Bränslelagring är en utmaning. Tack vare att energitätheten hos flytande vätgas är mer än dubbelt så hög som för gas, krävs en tanklösning som klarar en temperatur på –253 grader Celsius. Den extrema kylan kräver ett exceptionellt starkt material med hög motståndskraft mot vätgasförsprödning.

– Materialet i vår lagringstank är ett rostfritt stål med extrem styrka och hög motståndskraft mot vätgasförsprödning. Kompetensen inom Volvokoncernen och Saab i kombination med NITIU:s ILS®-struktur och innovativa fogningslösning samt Alleimas material gör lösningen både säker och utrymmeseffektiv, berättar Patrik Eriksson, vd för NITIU och projektledare.

Även flytande vätgas kräver fyra gånger mer volym än fossilt bränsle, vilket gör att bränsletanken behöver byggas för konventionellt outnyttjade områden i flygplanet. Fördelen med industrigruppens lösning är att ILS®-strukturen är formbar, vilket gör att bränsletankarna inte behöver ta passagerarutrymme i anspråk.

– Projektet kommer att bygga kunskap och skapa konkurrenskraft för svensk industri. Vi hoppas att vår lösning kommer att ge svensk industri en central roll i omställningen av hela flygtransportsystemet, berättar Patrik Eriksson.

Tidplan

Projektet är en del i det nationella flygtekniska forskningsprogrammet (NFFP) som bygger på samverkan mellan staten och industrin. Projektet ska pågå i ett år med start i september 2023.

Har du frågor? Kontakta:

Patrik Eriksson, vd NITIU, patrik.eriksson@nitiu.se, 070-662 32 15

Om NITIU

NITIU består av ett gäng engagerade ingenjörer med passion för komplexitet, transformativa lösningar och samarbete. Med hjälp av vår lättviktsstruktur ILS® vill vi bidra till minskat resursbehov, ökad energieffektivitet och minskade växthusgasutsläpp. ILS® är en stålkonstruktion som är starkare än någon annan struktur vi känner till. Den är prismatisk, lätt, stark, styv, helt återvinningsbar och helt isotropisk, vilket innebär att den tål krafter från alla håll, även inifrån.

NITIU | nitiu.se | info@nitiu.se | Atlasgatan 8 (box 500), 801 06 Gävle


[1] https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2023/05/Study-Analysing-the-costs-of-hydrogen-aircraft.pdf